Мій досвід



З досвіду роботи

Використання сервісів web 2.0 в освітній діяльності 
з метою соціалізації учнів

    Освітня діяльність сьогодні зазнає значних змін, що зумовлено новими вимогами до членів суспільства і зміною освітньої парадигми. Якщо раніше основною задачею освіти вважалась передача знань, умінь і навиків учням, то сьогодні «перед освітою виникло складне двоєдине завдання: вона повинна осучаснюватися на основі новітніх технологій через широке впровадження у навчально-виховний процес ІКТ, а також – формувати в молоді риси, необхідні для успішної самореалізації в інформаційному суспільстві після завершення навчання в школі чи університеті»[1, с.12]. Ці завдання педагоги мають розв’язувати якісно, адже, як підкреслює В.Г.Кремень,  «якісна освіта – це та освіта, яка найефективніше готує людину до життя і діяльності в сучасних умовах, яка найбільшою мірою слугує розвиткові особистості, розвитку кожної людини» [1, с.12].
    Нові задачі породжують необхідність конструювання нового змісту освіти, методів, форм і засобів. Проблемою засобів навчання займалися такі вчені та науковці як А. Алексюк, Ю. Бабанський, В.Гриценко, І. Лернер, М. Махмутов, Н.Морзе, А.Семенова, М. Скаткін, В. Онищук та ін. Засоби навчання за Н.В.Морзе поділяють на інформаційні засоби (підручники і навчальні допомоги); дидактичні засоби (таблиці, плакати, відеофільми, програмні засоби навчального призначення, демонстраційні приклади); технічні засоби навчання (аудіовізуальні засоби, комп'ютер, засоби телекомунікацій, відеокомп’ютерні системи, мультимедія, віртуальна реальність).
    В якості нових інформаційних засобів доцільно використати так звані сервісів web 2.0, вперше описані у статті Тіма О‘Рейлі „Що таке web 2.0”. Використання соціальних сервісів web 2.0 в якості засобів освітньої діяльності лежить в центрі уваги статті Є. Патаракіна [3].
         Вважаю,  що, правильно застосовуючи розроблену методику викладання  правознавства та історії  за допомогою сервісів web 2.0, як засобу навчання, можна значно підвищити ефективність навчального процесу та пізнавальну активність  учнів.
         Виходячи з вищезазначеного,  визначила такі завдання:
·        вивчити наукову літературу з даної теми;
·        з’ясувати можливість використання сервісів web 2.0 при викладанні історії;
·        розробити власні конспекти уроків, сценарії з використанням сервісів web 2.0 та застосувати  їх на практиці;
·        перевірити ефективність застосування на уроках та позакласних заходах сервісів web 2.0  на власному досвіді;
·        удосконалити навички роботи з сервісами web 2.0 іншими засобами. 
             Використання сучасних веб-сервісів та технологій web 2.0 у навчальному процесі є цікавим та ефективним засобом сприяти підвищенню мотивації до предмета. Соціальні сервіси – це мережеве програмне забезпечення, що підтримує групові взаємодії. Тому застосовую сервіси web  2.0 на практиці під час уроків правознавства.
         Освоєння нових засобів веде не просто до того, що ми можемо вирішувати нові завдання, але і міняється наш світогляд, який дозволяє нам бачити світ з нової точки зору. Сповідуючи доступність, відкритість, інтерактивність і колективізм, соціальні сервіси web 2.0 стають природним освітнім середовищем, доцільність використання яких в навчальних цілях не викликає сумніву.
           На основі пошукових двигунів нового покоління можна побудувати свої власні індивідуальні або колективні пошукові групи. Пошук можна адаптувати до певної тематики і до певного співтовариства [5].
           За допомогою web 2.0 можна організувати наступну колективну діяльність:
 ˗ спільний пошук необхідної інформації за алгоритмом;
˗ створення і спільне використання медіа-матеріалів (фотографій, відео, аудіо записів, онлайн стінівки);
˗ спільне редагування і використання в мережі текстових документів, електронних таблиць, презентацій і інших документів;
˗ спільне редагування і використання карт і схем.
           Існує ряд інструментів навчання, які прийшли з традиційного навчання, і залишатимуться обов’язковими постійно. Спілкування – багатоплановий процес встановлення і розвитку контактів між людьми, що спрямовані на обмін інформацією, сприймання та розуміння іншого, орієнтуючись на певну тактику і стратегію взаємодії. Засоби спілкування не є сталими. У цьому процесі чільне місце займають технології web 2.0, які дозволяють: забезпечити простоту у спілкуванні та співпраці всіх учасників навчального процесу за допомогою мережних технологій, створення засобів колективного спілкування та обміну знаннями; реально впровадити особистісно-орієнтовані технології навчання за умов докорінної зміни ролі вчителя з основного джерела отримання знань до фасилітатора навчального процесу. Фасилітація – стиль педагогічного спілкування, який передбачає полегшену взаємодію під час спільної діяльності учнів та вчителів; не нав’язлива допомога групі чи окремій людині в пошуку способів виявлення розв’язування проблем, налагодженні комунікативної взаємодії між суб’єктами діяльності [2].
          На уроках  застосовую наступні форми організації роботи з використанням  сервісів web 2.0:
 1) вивчення теми уроку учнями самостійно або в парах з допомогою алгоритму та гіперпосилань на необхідний матеріал на сайті чи блозі. Це ж стосується і виконання певного завдання. Роль учителя при цьому – спрямування роботи,  корекція діяльності учнів;
  2) використання на уроці мультимедійних можливостей сервісів, що виконує роль наочного посібника. Наприклад, за допомогою LearningApps створюю дидактичні посібники. Lino – дозволяє залучити учнів до створення під час уроку стіннівки. Застосування цих сервісів   не вимагає якихось спеціальних знань;
  3) використання RealtimBoard. Це інтерактивна дошка з широкими
функціональними можливостями. RealtimeBoard дозволяє легко працювати з різними форматами файлів і організувати їх у зручному форматі. Підтримка різних форматів допомагає  зібрати все необхідне в одному місці і завжди тримати потрібну інформацію перед очима. Можна  запросити на дошку колег чи учнів, щоб і вони поділилися інформацією.
RealtimeBoard підтримує такі формати файлів і віджетів: картинки, PDF, MS Office, Google Drive, Web-скріншоти, фігури, тексти, стікери, іконки.
Створення інтелектуальних карт, хронологічних стрічок, інфографіки, презентацій.  Зручна та проста у користуванні допомагає вчителю відстежувати хід уроку та мати всю наочність під рукою. Виклавши на Фейсбук маю простий доступ.
 4) проведення різноманітних опитувань, тестувань за допомогою Googl форм дозволяють швидко та у зручний спосіб отримати результати навчальних досягнень учнів. Крім того, ще й статистичні показники результатів опитування.
            Через блог (сайт) маю можливість відфільтрувати навчальний матеріал,
перенаправити потрібні інформаційні потоки на свій блог, створивши необхідний освітній контент. Технологія створення блогу (сайту) дозволяє розмістити на власних веб-сторінках колекції авторських навчальних матеріалів (аудіо- і відеоматеріали, посилання на потрібні і цікаві сайти, текстові матеріали, задачі, практичні роботи, матеріали для підготовки до уроків та інше). Налаштування блогу дають можливість організувати працю в закритому гурті користувачів, наприклад, тільки колегам або учням і їх батькам, або індивідуальну роботу з учнями.
        Школа перестає бути єдиним джерелом навчальної інформації, відбувається зміна навчального середовища. З’являються інші «простори», де учням надаватиметься можливість отримувати навички спілкування і співпраці, поведінку в суспільстві. Учень, працюючи в блозі (сайті) набуває навички роботи в команді, вчиться грамотно формулювати думки, вчиться відбирати, аналізувати і представляти інформацію, освоює мережевий етикет. Така зміна концепції навчального середовища може істотно вплинути на розвиток сучасних учнів. На блозі розташовую навчальний матеріал для самостійного вивчення або матеріал підвищеного рівня складності, матеріал для розширення кругозору чи посилання на інші сайти з необхідним матеріалом. Інтерактивні тести, опитування, створені за допомогою сервісів Google, дозволять фіксувати результати їх виконання учнями, проводити перевірочні і контрольні роботи дистанційно. Для підтримки спілкування з учнем на сторінках блогу розміщуються гіперпосилання на сервіси, що здійснюють цю підтримку (чат, голосова і відозв’язок) або використовуються можливості вбудованих додатків, – гаджетів.
       Майже у кожного учня є безцінний гаджет: телефон чи планшет, який я використовую в ході уроку. Даю їх власникам індивідуальні чи групові пошукові завдання, які вони з завзяттям виконують.
         У позакласній  діяльності широко застосовую  власний канал YouTube на якому знаходяться створені фільми з виховною та навчальною метою. Таким чином, під час заходу та уроків маю можливість демонструвати відео з каналу не хвилюючись за наявність флешки.  До кожного фільму з виховної тематики  долучилися учні, наприклад, «Що ми знаємо про ВІЛ чи СНІД», «Рок та герої», «Безпека води» та інші. На каналі маю і  наробки з навчальної діяльності, які застосовую на практиці. На власному сайті та на Фейсбуці маю  сторінки свого класу, де викладаються основні події мого класу та якщо потрібно роблю посилання на канал.
          Зацікавити учня  предметом  можемо тільки наблизившись  до них та  зрозумівши, що саме для них є цінним. Застосовуючи сервіси web 2.0 ми не тільки зацікавлюємо навчанням учнів, а також соціалізуємо їх, що є одним із пріоритетів сучасної освіти.










Комментариев нет:

Отправить комментарий